جایگزینی غیراصولی موتورخانه با پکیج

برخی سازندگان ساختمان‌های مسکونی، برای سود بیشتر فضای موتورخانه‌های مرکزی را حذف و ساختمان‌های مسکونی را به پکیج مجهز می‌کنند که این کار جان ساکنان را به خطر می‌اندازد،  تنها عیب سامانه موتورخانه مرکزی، مشترک بودن هزینه‌های مرتبط به آن در مجتمع مسکونی است، اما ازنظر ایمنی، بهره‌وری، ذخیره‌سازی انرژی و انتشار یکنواخت دما یا حرارت در ساختمان بر دیگر سامانه‌ها برتری دارد.

مردم نیز با این تصور که استفاده از پکیج در ساختمان مسکونی به‌صرفه جویی در هزینه‌های آن منجر می‌شود به استفاده از این سامانه رغبت بیشتری دارند، ولی نمی‌دانند با این کار سلامت خود و خانواده خود را به خطر می‌اندازند  سوخت بیشتری نیز مصرف می‌شود.

پکیج‌ها در محیط داخلی منزل نصب می‌شوند و از اکسیژن موجود در فضای خانه برای احتراق استفاده می‌کنند، به همین دلیل با بروز کوچک‌ترین اشکال در عملکرد این سامانه‌ها،احتمال مکش گاز مونواکسید کربن و دیگر فراورده‌های احتراق به داخل منزل بیشتر است.

به دلیل افزایش قیمت مسکن و زمین در سال‌های گذشته، برخی سازندگان فضای 30 تا 40 مترمربعی موردنیاز برای ایجاد موتورخانه مرکزی را در ساختمان‌ها به پارکینگ اختصاص می‌دهند تا از فروش واحدهای مسکونی سود بیشتری به دست آورند.

بالا بودن ظرفیت دستگاه‌ها تضمینی برافزایش بازدهی آن‌ها نمی‌شود، بلکه ظرفیت بالا باعث می‌شود تعداد دفعات روشن و خاموش شدن دستگاه افزایش‌یافته و طول عمر تجهیزات کم شود، ازاین‌رو ظرفیت موتورخانه‌ها و تجهیزات آن متناسب با حجم ساختمان در نظر بگیرید.

به‌منظور انتخاب سیستم مناسب موتورخانه‌ها حتماً از مشاور انرژی می‌بایست راهنمایی گرفته شود تا از تطابق ظرفیت دیگ و مشعل،کارکرد صحیح دودکش و سایر تجهیزات موتورخانه اطمینان حاصل شود.

مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای مناسب در تأسیسات ساختمانی

این مبدل‌ها از صفحات نازک که کانال‌های جریان را تشکیل می‌دهد ساخته‌شده‌اند. سطح تماس بالای سیال گرم و سرد باعث شده تا این مبدل ازنظر سطح مفید انتقال حرارت نسبت به دیگر مبدل‌ها برتری داشته باشد و صرفه‌جویی بیشتری در انرژی مصرفی جهان جهت تأمین گرمایش خواهد شد.

به دلیل کارایی بسیار بالا و درعین‌حال کاربری و حجم کوچک این مبدل‌ها کاربرد بسیار زیادی در صنایع دارد، ضمن اینکه امروزه در سیستم حرارت مرکزی ساختمان‌ها به‌جای منبع دوجداره یا مخزن کویل دار جهت گرمایش آب مصرفی به کار می‌رود.

تنها عیبی که نسبت به مخازن دوجداره یا کویل دار دارد این است که به دلیل حجم پایین این مبدل، امکان ذخیره آب گرم در آن وجود ندارد، هرچند به‌سادگی با نصب یک مخزن عایق‌کاری شده با ظرفیت مناسب و موردنیاز هر ساختمان، رفع می‌شود.

از سیستم کنترل هوشمند موتورخانه استفاده شود

در حال حاضر در بسیاری از موتورخانه‌ها برای تنظیم دمای آب از ترموستات‌های معمولی استفاده می‌شود که به‌صورت دستی کنترل می‌شود از معایب این کار این است که موتورخانه در شرایط آب و هوایی مختلف مثلاً افزایش هوای دمای بیرون که مسلماً گرمای موردنیاز ساختمان کاهش میابد با دمای بالا کار می‌کند و از این طریق انرژی زیادی به هدر می‌رود.

همچنین در ساختمان‌های اداری در هنگام شب نیز موتورخانه به فعالیت خود ادامه می‌دهد و عملاً انرژی بدون استفاده به هدر می‌رود.

محمدرضا مهرافزا عضو هیئت‌مدیره شرکت مهرافروز

منبع خبر

http://isti.ir/index.aspx?pageid=172&newsview=24690

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار × 4 =

فهرست