آبگرم‌کن خورشیدی چیست؟

انتقال انرژی حرارتی از یک سیال به سیال دیــگر بـدون تماس مسـتـقیـم توسـط مبدل‌های حرارتی صورت می‌گیرد. منابع آبگرمکن خورشیدی گونه‌ای از ایـن مبدل‌ها است. ایـن منابع باراندمان بالا و کیفیت بالابر حسب تعداد نفرات خانواده طراحی و ساخته می‌شود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ازآنجاکه خورشید به‌عنوان سرمنشأ انرژی عظیم‌ترین منبع در جهان است. این انرژی پاک، ارزان و بی‌پایان بوده و در تمام مناطق کشورمان و جهان قابل‌مصرف است. این منابع در آبگرمکن های خورشیدی برای انتقال حرارت نور خورشید به آب مصرفی و حفظ انرژی حرارتیان، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ساختار یا ساختمان آب‌گرم‌کن خورشیدی

ساده‌ترین آب‌گرم‌کن خورشیدی از یک گرد آور تخت (کلکتور) و یک مخزن ذخیره آب تشکیل‌شده است. شرایط لازم نصب این آب‌گرم‌کن آن است که قسمت فوقانی گرد آور پایین‌تر از قسمت تحتانی مخزن ذخیره قرار گیرد و حداقل انحراف گرد آور نسبت به سطح افق ، در حدود 20 درجه رو به جنوب انتخاب شود.

ابتدا مخزن آب گرم با آب سرد پر می‌شود و آب داخل لوله‌های گرد آور ، هنگامی‌که خورشید روی سطح گرد آور می‌تابد به‌تدریج گرم شده و به‌کندی به‌طرف مخزن از طرف بالا ذخیره می‌شود، آب سرد مخزن نیز از طریق لوله دیگر به‌طرف قسمت پایین گرد آور جریان یافته تا زمانی که تابش خورشیدی برای گرم کردن آب کفایت کند، این عمل ادامه می‌یابد

آبگرمکن های خورشیدی از طریق جذب انرژی خورشید توسط صفحات جاذب ( کلکتور ) خود عمل می‌کند و راندمان گرمایشی آن‌ها برحسب نوع کلکتور آن‌ها متفاوت است. آبگرم، در تمام ساعات شبانه‌روز یعنی در شب‌ها و روزهای ابری، در مخزن دوجداره و عایق حرارتی که دمای آب را تا سه روز بدون تغییر حفظ می‌کند، نگهداری می‌شود. با استفاده از این سیستم می‌توان هزینه‌های مصرف گاز – گازوئیل و برق را به‌طور چشمگیری کاهش داد.

آبگرمکن خانگی خورشیدی

جالب است بدانید كه گرمایش آب و فضا مجموعاً بیش از 80% انرژی را در ساختمان‌ها مصرف می‌كند و بنابراین بیش از یك سوم كل انرژی مصرفی جهان در جهت گرمایش مصرف می‌شود. از این میان گرمایش آب به طور متوسط 20 تا 30 درصد كل انرژی مصرفی در خانه را مصرف می‌كند.بنابراین با استفاده از آبگرمكن خورشیدی می‌توان سالیانه 70% انرژی مورد نیاز برای گرمایش آب را تامین كرد.

محمدسعید مهرافزا عضو مدیرعامل شرکت مهر افروز با اشاره به منابع ذخیره‌شده در آبگرمکن های خارجی گفت:. منبع ذخیره و انبساط آبگرمکن های خورشیدی جهت تأمین آب بهداشتی جنس جداره داخلی از ورق فولاد کربنی با پوشش لعاب انتخاب‌شده است و به‌منظور تأمین طول عمر بالا و جلوگیری از خوردگی، این منابع مجهز به محافظ کاتودیک است.

عضو هیئت‌مدیره شرکت مهر افروز گفت: در آبگرمکن های خورشیدی جهت تخلیه فشار ناشی از افزایش حجم سیال، نصب منابع باز الزامی است.

مهر افزا با بیان اینکه در آبگرمکن های خورشیدی دو نوع سیستم گرمایشی بر اساس نوع سیال یا هوا وجود دارد بیان کرد:  انرژی گرمایشی در کلکتورهای سیستم ذخیره می‌شود.(کلکتور وسیله‌ای است که سیال درون آن توسط خورشید گرم می‌شود). در سیستم‌هایی که با سیال کار می‌کنند یک سیال ضد یخ درون کلکتورها جریان دارد و در سیستم‌های هوایی، هوا درون کلکتورها  گرم شده و گرما را انتقال می‌دهند.

منبع خبر

http://isti.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=15370&newsview=27509

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نوزده − پانزده =

فهرست