انرژی کالایی گران‌بهاست

امروزه مسئله بحران انرژی، امری بسیار مهم و خطیر است با توجه به اینکه اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، جهت صرفه‌جویی مصرف انرژی اجباری شده است.

همان‌طور که مطلع هستید امروزه مسئله بحران انرژی، امری بسیار مهم و خطیر است با توجه به اینکه اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، جهت صرفه‌جویی مصرف انرژی اجباری شده است در حال حاضر میزان اتلاف انرژی توسط منابع انبساط باز رایج که کاربرد آن در سیستم گرمایش مرکزی در بخش ساختمان بسیار زیاد است و به دلیل مغایرت استفاده از آن منابع با قانون مذکور ( مقررات 19 ملی ساختمان) همواره موردبحث قرارگرفته است.

مصرف بهینه انرژی جهت گرمایش ساختمان‌های موجود در کشور نیازمند بررسی بیشتر اجزای سیستم گرمایش مرکزی است همان‌طور که میدانید یکی از اجزاء سیستم‌های حرارت مرکزی منبع انبساط باز است درگذشته از یک‌سو سادگی عملکرد این منابع و از سوی دیگر ارزان بودن قیمت سوخت سبب عدم طراحی صحیح در ساختار بهینه این منابع شده است. ساختار منابع به‌گونه‌ای است که اجرای عملیات عایق‌کاری توسط افراد غیر فنی و بدون محاسبه ضخامت و نوع عایق انجام می‌شد لذا عدم توانایی عایق‌کاری صحیح و علمی این منابع همیشه باعث شده تا سهم عظیمی از انرژی اتلاف شود.بنابراین برای جلوگیری از اتلاف انرژی طراحی مجدد در ساختار این منابع به‌گونه‌ای صورت گرفت که هیچ‌گونه انتقال حرارتی از داخل منبع به محیط صورت نپذیرد.

منبع انبساط باز عایقدار

در راستای بهینه‌سازی مصرف سوخت و هدف صرفه‌جویی انرژی در سیستم گرمایش مرکزی( شوفاژ) پس از تلاش‌های مستمر، توسط متخصصین مجرب سیستم گرمایش مرکزی موفق به اخذ دریافت گواهینامه ثبت اختراع از اداره مالکیت‌های صنعتی و گواهی‌نامه ثبت نوآوری ( ابتکار ) از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران شده است.

ویژگی نسل جدید منابع انبساط در مقایسه با منابع مرسوم در بازار کاهش مصرف انرژی ( سوخت فسیلی) برای هر ساختمان که دارای سیستم گرمایش مرکزی سالانه به میزان  1000 مترمکعب با توجه به شرایط اقلیمی است و از سوی دیگر با حفاظت از سرمایه ملی و کمک به اقتصاد از استهلاک اجزای سیستم جلوگیری می‌کند و با کاهش هزینه سوخت در سبد خانوار امکان برقراری دمای یکنواخت در سیستم گرمایش مرکزی را فراهم می‌کند.

این منبع انبساط حرارت و امکان برقراری دمای یکنواخت در قسمت‌های مختلف ساختمان را به‌صورت متعادل توزیع می‌کند و بازگشت هزینه اولیه انجام‌شده در بازه زمانی کوتاه با توجه به‌صرفه جویی انجام‌شده در مصرف انرژی در مدت کارکرد منبع مذکور بررسی می‌کند و منطبق با مقررات ملی ساختمان عمل می‌کند.

*محمدرضا مهرافزا عضو هیئت‌مدیره شرکت مهر افروز

منبع خبر
http://isti.ir/index.aspx?siteid=1&pageid=172&newsview=24319

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

5 × 4 =

فهرست