بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور نیازمند توجه همگانی است

هیچ‌یک از اعمال انسان ، بازدهی صد درصد ندارد ازاین‌رو استفاده بهینه و ممانعت از هدر رفتن امكانات امری اساسی است این نكته هنگامی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند كه موضوع انرژی مطرح شود. منظور از بهینه‌سازی مصرف انرژی ، انتخاب الگوها و اتخاذ و به‌کارگیری روش‌ها و سیاست‌هایی در مصرف درست انرژی است.

مردم باید اصول صحیح بهینه مصرف انرژی را به‌صورت صحیح فراگیرند چراکه اتلاف انرژی امروز به یک نگرانی جدی در کشور تبدیل‌شده است.در این چارچوب تعیین سهم صورت‌های مختلف انرژی در سبد انرژی هر جامعه با توجه به امكانات درازمدت آن جامعه، همچنین به‌کارگیری پربازده‌ترین شیوه استفاده از آن‌ها كه متضمن كاهش تخریب منابع انرژی و نیز كاهش تأثیرات سوء ناشی از اسـتفاده ناصـحیح از انرژی، بر عوامـل دیگر حیات و محیط‌زیست مدنظر است ، این استفاده درست و به‌جا از انرژی، نه‌تنها متضمن استمرار حیات و توسعه پایدار جامعه است بلكه منجر به بقاء انرژی برای همگان و نسل‌های آتی و مانعی برای تولید و گسترش آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از مصرف نادرست انرژی خواهد بود.

کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی

مصرف درست و منطقی علاوه بر اینكه از هدر رفتن ذخایر باارزش انرژی پیشگیری می‌کند، آلودگی را نیز كمتر و محیط‌زیست را سالم‌تر می‌کند. باید توجه داشت كه در میان آلاینده‌های محیط‌زیست آن‌هایی كه از مصرف انرژی‌های فسیلی حاصل می‌شوند بیش از انواع دیگر انرژی موجب آلودگی محیط‌زیست می‌شوند.

به‌طور مثال كاهش ناراحتی و بیماری‌های مجاری تنفسی، سرفه، سردرد افزایش توان كاری بدن، كاهش ناراحتی‌های قلبی و گردش خون در انسان سبز شدن برگ‌ها، رشد و نمو گیاهان و افزایش محصولات در نباتات از اثرات كاهش و از بین رفتن اكسیدهای گوگرد و نیتروژن و مونواكسید كربن كه آلاینده‌های حاصل از مصرف نادرست سوخت‌های فسیلی هستند، بر انسان‌ها و گیاهان است.

از طرف دیگر كاهش و از بین رفتن گازهای گلخانه‌ای و نیز باران‌های اسیدی كه باعث از بین رفتن مناطق سبز و گونه‌های گیاهی و جانوری و گرم شدن هوای زمین می‌شود، نمونه‌ای دیگر از اثرات استفاده درست از سوخت‌های فسیلی است، بد نیست بدانید انرژی مصرفی یك خانواده برای پخت‌وپز در طول سال ۵/۱ تن گاز گلخانه‌ای را وارد جو زمین می‌کند و یا اینكه تولید برق مصرفی یك یخچال در طول سال ۲ تن گاز گلخانه‌ای به محیط‌زیست اضافه می‌کند.

بدون شک فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی عمومی با هدایت سازمان‌های متولی امور انرژی، نقش بسیار مهمی در بهبود کمی و کیفی مصرف انرژی در کشور به همراه خواهد داشت. فرهنگ‌سازی و سیاست‌گذاری امور مربوط به انرژی، بدون تردید یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث شده سرانه مصرف و اتلاف انرژی در کشور ما از رقم بسیار بالایی برخوردار باشد، نبود آگاهی و خلأ فرهنگی در این خصوص است.

نباید فراموش کنیم که کشورهای مترقی و پیشرفته، فرهنگ‌سازی و بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی درزمینهٔ بهینه‌سازی انرژی را مهم‌ترین عامل به وجود آورنده عزم همگانی در راستای کاهش مصرف انرژی ذکر کرده‌اند.

به‌هرحال با عنایت به اقتصاد تک‌محصولی و متکی بر درآمدهای نفتی و سرانه مصرف بالای انرژی در کشور و از همه مهم‌تر اتلاف بی‌رویه آن ، لزوم تلاش همگانی در جهت بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف انرژی به‌عنوان یک نیاز و ضرورت ملی کاملاً مشهود است.

*محمدرضا مهرافزا عضو هیئت‌مدیره شرکت مهر افروز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دوازده + هجده =

فهرست